Tältä näyttää toimitusjohtajan ensimmäiset 12 kuukautta - tehtävänä tuplata liikevaihto

Ensitöikseen toimitusjohtaja Henrik Reims otti työpöydälleen Attidon myynnin. Apuna hän käytti Bridge Impactia.

IT-asiantuntijatalo Attidon toimitusjohtaja Henrik Reims aloitti työssään reilu vuosi sitten. Miten hän on mahdollistanut muutoksen?

Tavoitteet

Vuonna 2001 perustettu Attido on erikoistunut toiminnanohjauksen ja tiedolla johtamisen ratkaisuihin. Yrityksellä on mennyt hyvin, mutta nyt oli aika laittaa seuraava vaihde silmään ja tuplata liikevaihto. Attido palkkasi uuden toimitusjohtajan Henrik Reimsin toteuttamaan tavoitetta.

“Olen ollut it-alalla yli 20 vuotta ja viimeiset vuodet erilaisissa johdon tehtävissä. Toimitusjohtajana olen nyt ensi kertaa. Tehtävä tuntui sopivalta sekoitukselta uutta ja vanhaa. Minua kiinnosti erityisesti yrityksen kasvattaminen ja sen vaatiman muutoksen johtaminen”, toimitusjohtaja Reims kertoo.

Reimsin omien sanojen mukaan ensimmäisen vuoden teema oli “Let’s get organised”. Annettuun tavoitteeseen pääseminen vaatisi suunnan kirkastamista, toimintatapojen muuttamista sekä asiakaspohjan laajentamista.

“Minun piti pystyä luomaan uusi suunta ja asettaa selkeät tavoitteet ja selvittää millaisia kyvykkyyksiä tavoitteisiin pääseminen vaatii ja muuttaa tai systematisoida yrityksen toimintatapoja niin, että kyvykkyyksillä on mahdollisuus päästä asetettuihin tavoitteisiin.”

Attidon kasvun haasteena oli määrällisesti vähäinen asiakaspohja.

“Meidän ydin oli syvä tekninen osaaminen ja hyvät asiakassuhteet. Täytyi miettiä, miten pidämme ne, kun samalla muutumme ja muutamme, haemme uusia asiakkuuksia ja laajennamme tarjoomaa”, Reims sanoo.

Toteutus

Strategia

Ensimmäisenä Reims kollegoineen tarkensi Attidon strategiaa. He kutsuvat työtään Attido 2.0:ksi, mikä kuvaa uutta vaihetta yrityksen kasvussa. Strategiatyöhön osallistui yli 20 henkeä. Näin strategian määrittelyyn saatiin mahdollisimman laajaa ymmärrystä markkinoista, asiakkaiden tarpeista ja tulevaisuuden näkymistä.

”Strategiatyön jatkumona määrittelimme myös Attidon mission, joka on ’continuous digital transformation with smile’. Tämä kuvaa mielestäni erittäin hyvin sekä mitä teemme, että miten haluamme asiakkaan ja henkilökunnan kokevan työmme.”

Myynnin organisointi

Seuraavaksi Reims otti työpöydälleen Attidon myynnin. Apuna hän käytti Bridge Impactia, joka auttoi sekä uuden myyntijohtajan rekrytoinnissa että myyntitiimin kyvykkyyksien ja kehitysalueiden arvioinnissa Capability Design™-metodin avulla.

“Bridge Impact kävi kanssamme läpi Attidon nykytilan ja haasteet. Prosessin aikana he pystyivät haastamaan meitä ja miettimään, minkälaista kyvykkyyttä tarvitsemme mihinkin tehtävään, jotta Attido pääsee tavoitetilaan. Sparraus pakotti vastaamaan kysymyksiin, jotka olivat tavallaan selviä, mutta vaativat vielä yksityiskohtien pureskelua myös minulle itselleni.”

Hän on omien sanojensa mukaan erittäin tyytyväinen yhteistyöhön Bridge Impactin kanssa. 

Lue myös: Ambientia nosti myynnin ambitiotasoa Capability Design™ -metodin avulla

Vastuutus

Reims törmäsi myös operatiiviseen arjen haasteeseen: päätöksenteko oli keskittynyt johdolle. Hän halusi jalkauttaa päätöksentekoa organisaatioon eli sinne, missä asioiden todellinen syväosaaminen on sekä luoda raamit, joissa toimia ja antaa sitten mandaatin toimia itsenäisesti.

Tätä varten haluttiin muuttaa myös organisaation rakennetta kohti agilia, tiimeihin pohjautuvaa mallia, jossa tiimit voivat toimia aiempaa itsenäisemmin omalla vastuualueellaan. Avaintehtäviin on haettu sopiva yhdistelmä Attidon kuttuurin ja vahvuuksien ymmärrystä ja ulkoa tuotua uutta ajattelua. Näin on pyritty varmistamaan oman DNA:n jatkuminen yrityksen kehittyessä.

Konkreettinen askel työntekijöiden vastuun kasvattamisesta strategisiin tavoitteisiin on uusi omistusjärjestely, jonka Attido ottaa käyttöön tänä vuonna. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisella työntekijällä on mahdollisuus omistaa yritystä.

“Nyt kun meillä on talossa kyvykkäät ihmiset, jotka yhdessä vievät meitä kohti strategisia tavoitteita, haluamme saada henkilöstön entistä enemmän mukaan nauttimaan yrityksen menestyksestä.”

Tulokset

Muutosmatka on yhtä kesken, mutta suunta on oikea. Vuodessa on saatu muurattua vankkaa pohjaa yrityksen kasvulle. Ja paljon on myös opittu.

Reims korostaa selkeän kommunikaation ja tehtyjen päätösten perustelua yhtenä tärkeimpänä oppinaan. Kun johto on itse muutoksen ytimessä, sokeutuu herkästi sille, miten paljon esimerkiksi päätösten syy-seuraussuhteita olisi hyvä selvittää henkilöstölle. Viestinnässä on myös tärkeä huomioida, että kaikki puhuvat samaa kieltä ja ymmärtävät esimerkiksi käytetyn terminologian samalla tavalla. Muuten saattaa syntyä vahingollisia oletuksia. Viestien toistamisen arvoa ei voi väheksyä.

Reims kokee, että hän on ensimmäisenä vuotenaan onnistunut saamaan oikeat ihmiset viemään muutosta eteenpäin. 

“Johtoryhmän kombinaatio on onnistunut. Se on sopiva yhdistelmä uutta ja vanhaa. Ihmisillä on laajaa näkemystä ja osaamista ja yhteinen tahtotila siitä, mihin Attido on matkalla.”

Hän pitää isona onnistumisena myös sitä, että haasteellisena aikana Attido on onnistuttu pitämään kasvun polulla. Koko korona-aikana yritys ei ole joutunut pitämään yksiäkään yt-neuvotteluita.

“Meillä on nyt selkeämpi suunta. Olemme vahvassa kasvussa niin kannattavuuden kuin liikevaihdon kannalta. Kaikki yrityksen toiminnot linkittyvät strategisiin suuntiin ja niitä kehitetään systemaattisesti asetettujen tavoitteiden kautta.”

Muutos näkyy monella tasolla: Attidon seuraava askel on tutkia laajentumismahdollisuuksia yritysostoina. 

Isojen suuntaviivojen lisäksi toimitusjohtaja Reims oppinut myös pienen arkisen seikan omasta työstään:

“Kalenterissa on aika oltava tilaa yllättäville tilanteille. Koska niitä tulee aina.”

Lue myös:

Kuka ratkaisee muutoksen onnistumisen?

Edellinen
Edellinen

Suman Rath parantaa tiimidynamiikkaa psykometriikan avulla - yksi havainto auttoi kehittämään prosesseja

Seuraava
Seuraava

3 työkalua, jotka tarvitset modernin johtajan työkalupakkiin - Vältä nämä sudenkuopat