HR:n tärkein tehtävä on varmistaa, että yrityksellä on strategian toteuttamiseen tarvittavat kyvykkyydet

Yrityksen strategian menestyksekäs toteuttaminen vaatii, että oikeat ihmiset ovat oikeissa rooleissa. Kriittisten roolien tunnistaminen ja niissä olevien työntekijöiden kyvykkyyden varmistaminen on keskeinen osa tätä prosessia. Tässä artikkelissa käsitellään, miten tämä voidaan saavuttaa tehokkaasti.

Kriittisten roolien tunnistaminen

Analysoi organisaation tarpeet

Ensimmäinen askel on ymmärtää organisaation strategiset tavoitteet. Tämä vaatii yhteistyötä johtoryhmän ja eri osastojen kanssa. HR:n tulee johtaa strategiatyön vaihetta, jossa määritetään mitkä roolit ovat kriittisiä strategisten tavoitteiden ja niiden toteuttamisen kannalta. Tämän vaiheen strategiatyössä tulee ymmärtää mitkä tehtävät ja toimenpiteet tuottavat asioita, jotka vievät yritystä haluttuun suuntaan ja toisaalta tehtäviä, jotka suojelevat asioita, jotka ovat mahdollistaneet yrityksen menestymisen tähän saakka. Puhutaan siis “arvoa suojaavista”, “arvoa mahdollistavista” ja “arvoa luovista” kriittisistä rooleista. 

Kriittisten roolien tunnistaminen edellyttää yrityksen avainhenkilöiden kesken tehtävää systemaattista ja analyyttista työtä. Tyypillisesti näitä rooleja on vain kourallinen ja niitä löytyy usein usealta organisaatiokerrokselta – ei siis läheskään aina ainoastaan johdosta.

Määrittele kriittiset taidot ja ominaisuudet

Kun kriittiset roolit on tunnistettu, seuraava vaihe on määritellä, mitkä taidot ja ominaisuudet ovat välttämättömiä näissä rooleissa menestymiseksi. Tämä voi sisältää teknisiä taitoja, johtamisominaisuuksia ja pehmeitä taitoja, kuten viestintä- ja ongelmanratkaisukykyä.

Tätä vaihetta on tehokasta lähestyä pohtimalla millaiset taidot ja kompetenssit ovat välttämättömiä edellä tunnistettujen tehtävien aikaansaamiseksi.

Luo selkeät roolikuvaukset

Kun kriittisiin rooleihin liittyvät tehtävät ja niiden tekemisen mahdollistavat kompetenssit ja taidot on tunnistettu, tulee rakentaa niihin liittyvät roolikuvaukset. Yleensä tämä vaihe on olemassa olevien roolikuvausten päivittämistä. Selkeät ja yksityiskohtaiset roolikuvaukset auttavat varmistamaan, että kaikki osapuolet ymmärtävät, mitä kustakin roolista odotetaan. Roolikuvaukset tulisi päivittää säännöllisesti vastaamaan organisaation muuttuvia tarpeita. 

Kyvykkyyden varmistaminen

Peilaten uudistettuihin roolikuvauksiin jokainen olemassa oleva, kriittisen roolin omaava työntekijä tulee haastatella. Tulee varmistaa, että todella pystyvät performoimaan tehtävässä edelletyllä tavalla. Useat arviointimenetelmät, kuten haastattelut, psykologiset testit ja työtehtävien simuloinnit, voivat auttaa tunnistamaan henkilöiden soveltuvuuden kriittisiin rooleihin. Näiden menetelmien avulla voidaan varmistaa, että valitut henkilöt eivät ainoastaan täytä teknisiä vaatimuksia, vaan myös sopivat työskentelytavaltaan ja motivaatiotasoltaan kriittiseen rooliin.

Tämä on paikka, jossa kompromisseja ei kannata tehdä.  Parhaiten tehtävässä usein onnistuvat kokeneet henkilöt, joilla on aiempia näyttöjä vastaavien tehtävien menestykkäästä toteuttamisesta. 

Riskikartta

Kun kriittisten roolien omaavien henkilöiden haastattelut ja niiden pohjalta syntyneet arviot on tehty, kannattaa rakentaa riskikartta kriittisistä rooleista. Missä rooleissa henkilöllä on tarvittavat näytöt ja osaaminen osaamisesta, missä rooleissa nousee kysymysmerkkejä ja missä riski epäonnistumiseen on suuri. Riskikartta auttaa tekemään päätöksiä sisäisistä siirroista ja mahdollisista ulkoisista rekrytoinneista.

Rekrytointi

Joskus tehtävään on välttämätöntä hakea oikealla kyvykkyydellä varustettu henkilö talon ulkopuolelta. Rekrytoinnissa on hyvin tärkeää keskittyä nimenomaan selvittämään henkilön kyvykkyys suhteessa tunnistettuihin kompetensseihin ja taitoihin. Kriittisiin tehtäviin rekrytoitaessa olemme huomanneet, että tehtäväsimuloinnit ja kompetenssipohjaiset haastattelut tuovat parhaiten onnistumista ennustavat tulokset.

Arviointi, palaute ja jatkuva kehitys

Kriittisissä rooleissa työskentelevien henkilöiden suoritusta on seurattava tarkasti ja varmistettava, että heillä on tarvittava organisaation tuki tehtävässä onnistumiseksi. Tämä edellyttää lähijohtajalta aktiivista johtamista ja nopeaa tilanteisiin reagointia.

Yhteenveto

Kriittisten roolien tunnistaminen ja niissä olevien työntekijöiden kyvykkyyden varmistaminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii tarkkaa suunnittelua ja toteutusta. Analysoimalla organisaation tarpeet, määrittelemällä tarvittavat taidot, toteuttamalla tarkat analyysit, käyttämällä monipuolisia rekrytointistrategioita ja tarjoamalla riittävän organisaation tuen organisaatiot voivat varmistaa, että heillä on oikeat henkilöt oikeissa rooleissa strategian menestyksekkääksi toteuttamiseksi.

Edellinen
Edellinen

Mahdollistava johtaminen Capability Design® -viitekehyksen avulla – Kehitä tiimiläistesi henkilötason kyvykkyyksiä ja auta heitä kukoistamaan työssään

Seuraava
Seuraava

Menestyksekkään strategian toteuttamisen ytimessä on oikeat ihmiset – kuinka tunnistaa kriittiset roolit?