Menestyksekkään strategian toteuttamisen ytimessä on oikeat ihmiset – kuinka tunnistaa kriittiset roolit?
Syksy on strategian tekemisen aikaa. Yritykset panostavat suuresti määrittääkseen suunnitelman, jonka avulla he pärjäävät kilpailussa myös jatkossa rakentaen uutta ja suojellen saavutettuja etuja. Kaikki strategiatyöhön osallistuneet tietävät, että vähintäänkin yhtä haastava tehtävä strategian laatimisen kanssa on sen toteuttaminen, implementointi, jalkauttaminen. Ja onhan jo edesmenneen GE:n pitkäaikaisen toimitusjohtajan kuultu toteavan osuvasti, että ”paraskin strategia on arvoton, jos sitä ei kyetä toteuttamaan”.
Strategian onnistuneen toteuttamisen kulmakivi on ihmiset. Ilman oikeaa porukkaa strategia jää miltei pomminvarmasti toteuttamatta. Strategian toteuttamisessa yrityksen kaikki roolit eivät ole samanarvoisia. Kuten edellisessä artikkelissani ”Onnistuneen transformaation keskiössä on Talent Management” kirjoitin: ”…on tärkeää tunnistaa tavoitteen kannalta kriittiset roolit. Näihin rooleihin on pureuduttava syvällisesti ja tunnistettava, millaisia kompetensseja, osaamista ja kokemusta kriittisten roolien haltijoilla tulee olla, jotta heillä on mahdollisuus menestyä tehtävissään. Henkilövalintojen tulee perustua systemaattisiin ja standardoituihin kompetenssi- ja osaamispohjaisiin haastatteluihin, joilla varmistetaan kriittisten kompetenssien ja osaamisen olemassaolo tai havaitaan niiden puutteet.
Kun ymmärretään, missä kompetensseissa henkilöllä on vahvuuksia tai vajeita, pystytään arvioimaan myös henkilön valintaan liittyvä riskitaso. Pahin virhe, jonka henkilövalinnoissa voidaan tehdä, on valita henkilöitä kriittisiin rooleihin olettamalla asioita pelkästään vanhojen näyttöjen perusteella. Kun rooleihin valitaan ”usual suspects” ilman tarkempaa analyysiä, riskitaso kasvaa merkittävästi.”
Tämän artikkelin pohjalta sain huomattavan määrän yhteydenottoja yritysjohdolta, jossa he halusivat kuulla ideoita siihen, miten nämä kriittiset roolit tunnistetaan. Koska asia tuntuu olevan yritysjohdon agendalla, avaan tähän muutamia vinkkejä, miten asiaa voi lähestyä.
Mitä ovat kriittiset roolit ja niiden tunnistaminen?
Kriittisten roolien tunnistamisen ytimessä on ymmärrys siitä, miten yritys tuottaa arvoa ja mitkä ’tilanteet’ ovat arvon tuoton, ja sitä kautta strategian toteuttamisen, keskiössä. Kun nämä asiat on selkeästi ymmärretty, voidaan sen pohjalta tehdä päätelmiä, mitkä roolit ovat kriittisiä. Esimerkiksi viimeisimmässä artikkelissamme ”Evacin myynnin transformaatiohanke luo edellytykset uuden kasvustrategian onnistumiselle” asiakkaamme oli tunnistanut myynnin johdon olevan yksi kriittisistä rooleista heidän kasvustrategiassaan.
Usein strategiatyössä ja etenkin sen kiteyttävässä strategiadokumentaatiossa keskitytään usein vahvasti uuden luomiseen ja kehittämiseen. Kuvataan asioita, joiden tulee muuttua. On hyvä muistaa, että kriittisiä rooleja löytyy myös näiden asioiden ulkopuolelta. Kriittisiä rooleja tunnistaessamme, tarkastelemme rooleja kolmesta eri näkökulmasta:
1.) Arvo luovat roolit
2.) Arvoa mahdollistavat roolit
3.) Arvoa suojelevat roolit
Arvoa luovat roolit
Kokemuksemme mukaan useimmissa strategiadokumenteissa arvoa luovia rooleja on melko paljon, koska strategiatyöhön tuppaa joskus tulemaan ’edustuksellisuutta’ eri funktioista. Strategiatyöhön osallistuvien vastuuhenkilöt (usein johtoryhmä) haluavat nähdä oman funktionsa tärkeyden ja haluavat sen näkyvän strategiadokumenteissa. Tässä tilanteessa on erittäin tärkeää tarkastella mitkä roolit oikeasti ovat kriittisiä ja ratkaisevat strategian onnistumisen.
Arvoa mahdollistavat roolit
Kaikki kriittiset roolit eivät useinkaan ole suoraan arvoa tuottavia, vaan mahdollistavat onnistumisen ja menestyksen epäsuorasti. Nämä roolit eivät useinkaan nouse esiin strategiadokumentaatiossa ja siksi joskus ovat ylenkatsottuja. Kun strategian toteutuksen suunnittelussa tarkastellaan arvon tuottoa ja niihin johtavia ’tilanteita’, tulee katsoa myös niiden taakse ja ymmärtää miten arvon tuotto / onnistuminen tilanteissa mahdollistetaan. Arvoa mahdollistaviin kriittisiin rooleihin voi kuulua esimerkiksi HR rekrytoinnin tai kompensaatiomallien rakentamisen kautta tai vaikkapa ICT työkalujen kehityshankkeiden kautta.
Arvoa suojelevat roolit
Kaikkein harvimmin strategiatyössä huomioidaan nämä roolit. Tyypillisesti ko. rooleissa ei ole tunnistettu muutos- tai kehitystarpeita, vaan niiden oletetaan pitävän olemassa olevan hyvän toimintatasonsa. Arvoa suojelevien roolien tärkeys huomataan usein, kun tapahtuu joku ongelma. Esimerkiksi asiakaspalvelu sakkaa, tarjottavan palvelun toimintavarmuus putoaa tai yrityksen luotettavuus putoaa esim. tietomurron takia. Arvoa suojelevat roolit ovat sitä kriittisempiä, mitä suurempaa riskiä he hallinnoivat. Näissä rooleissa olevat ihmiset ovat usein (mutta ei aina) asiantuntijatason toimijoita.
Kriittiset roolit ja henkilövalinnat
Kuten nimikin jo sanoo, nämä roolit ovat kriittisiä yrityksen menestymisen kannalta. Toisin sanoen, jos näissä rooleissa ei onnistuta, strategian toteuttaminen epäonnistuu. Siksi kriittisiin rooleihin tehtävät henkilövalinnat on tehtävä erittäin huolella ja kompromisseihin on harvoin varaa.
Olemme tunnistaneet kokemuksemme pohjalta muutamia keskeisiä onnistumisen kannalta välttämättömiä tehtäviä kriittisten roolien kanssa onnistumiseksi.
1.) Tiedä mitä rollissa onnistuminen vaatii. Tunnista kullekin kriittiselle roolille kolme päätehtävää, joissa on välttämätöntä onnistua ja tunnista niissä tarvittava osaaminen, kokemus, kompetenssit ja kyvykkyys.
2.) Ole brutaalin kriittinen henkilövalinnassa. Älä suosi ketään vanhojen näyttöjen pohjalta vaan ole rehellinen siitä, onko henkilöllä oikeasti se mitä vaaditaan. Käytä mahdollisimman laajaa talent poolia roolien täyttämisessä. Käytä asiantuntijoita henkilövalinnassa.
3.) Varmista kriittisten henkilöiden pysyvyys. Jos olet tunnistanut henkilön talon sisältä kriittiseen rooliin, varmista, että he pysyvät talossa.
4.) Ymmärrä resurssien saatavuuden riski. Rakenna seuraajapoolia kriittisiin rooleihin. Jos käy niin, että kriittinen rooli tulee täyttää talon ulkopuolelta, ymmärrä laadukkaiden kandidaattien tarjonta ja älä tee henkilövalinnassa kompromisseja.
Kriittisten roolien ymmärtäminen, tunnistaminen ja niihin liittyvät henkilövalinnat ovat välttämättömiä yrityksen strategian toteuttamisen kannalta. Siksi tälle työlle on annettava riittävä huomio ja siihen on käytettävä aikaa. Työ on systemaattista ja siinä ei parane tehdä kompromisseja. Jos koet, että haluaisit keskustella teemasta, ole ihmeessä yhteydessä ja voin avata erilaisia asiakastoteutuksiamme teeman ympäriltä.
Kari Paananen
CEO, PARTNER
+358 40 547 4544
kari.paananen@bridgeimpact.fi