3 työkalua, jotka tarvitset modernin johtajan työkalupakkiin - Vältä nämä sudenkuopat

Moderni johtaja kohtaa ihmiset myötätuntoisesti, sanoo Mikael Jungner.

Kun perinteinen johtaminen on hallinnan tavoittelua, moderni johtajuus tavoittelee ketteryyttä. Mikael Jungner kertoo, kuinka moderni johtaja voi onnistua.

Perinteinen johtaminen on hierarkkista hallinnan tavoittelua ja tarkoittaa kärjistetysti sitä, että työntekijät tekevät ja johtajat ajattelevat. 

Moderni johtaminen on monimutkaisen toimintaympäristön vaatiman ketteryyden vaalimista eli sitä, että tiukasti kilpaillulla tai nopeasti muuttuvalla toimialalla yritys pärjää paremmin, kun työntekijät sekä tekevät että pohtivat, muotoilee Bridge Impactin neuvonantaja Mikael Jungner

Ketteryyteen päästään, kun yksittäisellä työntekijällä tai tiimillä on mahdollisuus olla oma-aloitteinen. He voivat itsenäisesti ja nopeasti huomata uhat ja torjua ne tai havaita mahdollisuudet ja tarttua niihin.

“Ketterässä organisaatiossa eletään kokeilujen kautta, kun taas hallintaan pyrkivässä organisaatiossa edetään vain pitkällisen strategiatyön kautta.”

Jungnerin mukaan paras hallintaan perustuva esimerkki on katolinen kirkko, kun taas ketteryyden parhaita esimerkkejä on ohjelmistoteollisuus.

Jungner näkee, että modernissa maailmassa on paikkansa yhä molemmille johtamistyyleille:

“Mitä vakaampi toimintaympäristö, sitä enemmän on tilaa perinteiselle johtamiselle. Mitä kilpaillumpi ja nopeampi toimintaympäristö, sitä enemmän on kysyntää ketteryydelle.”

Jos kaipaat johtajana työkaluja modernin organisaation johtamiseen, Jungnerilla on viisi vinkkiä, joista kolme kannattaa pakata mukaan ja kaksi jättää rannalle.

Modernin johtajan työkalupakki

Uteliaisuus

Perinteisessä johtamisessa vuorovaikutus tulee hierarkian kautta, modernissa johtamisessa vuorovaikutus lähtee yksilöistä. Jungnerin mukaan jokaisen johtajan on hyvä tiedostaa nämä kaksi eri vaihtoehtoa.

Johtaminen on kuin golfin pelaamista. Siinä ei pärjää yhdellä mailalla, vaan pitää osata eri johtamistyylejä ja kokeilla, mikä toimii missäkin tilanteessa ja kunkin yksilön ja työyhteisön kohdalla.”

Modernin johtajan tärkein ominaisuus onkin jatkuva uteliaisuus ympäröivää maailmaa ja ihmisiä kohtaan, halu oppia lisää ja ymmärtää. Lue, googlaa, kuuntele seminaareja, keskustele muiden kanssa – etsi tietoa monipuolisesti, jotta voit soveltaa sitä eri tilanteissa ja yhteisöissä.

Empatia

Moderni johtaja kohtaa ihmiset myötätuntoisesti. Empaattinen suhtautuminen syventää esihenkilön ja alaisen välistä suhdetta ja rakentaa luottamusta.

Yksi on luonnostaan toista empaattisempi, mutta empatiakykyä voi myös oppia. Yksinkertaisimmillaan se on vain aitoa kuuntelemista. Kuuntele keskittyneesti työntekijää ilman ennakko-oletuksia. Sillä pääsee jo pitkälle.

Ole hyvä

Jungnerin mukaan kolmas modernin johtajan tärkeimmistä työkaluista on hyvyyden strategia. Maailmassa on valtava tilaus hyvyydelle – että teemme hyviä asioita ja olemme hyviä toisiamme kohtaan. Hyvyys motivoi ihmisiä.

“Hyvyyden strategia voi olla vaikka vain tiimin yhdessä muotoileva lause pyrimme hyvään tai olemme hyviä tyyppejä. Kirkastetun ajatuksen kautta se muuttuu helpommin tekemiseksi.” 

On myös hyvä selvittää, mitkä arvot ovat itselle tärkeitä. Ovatko esimerkiksi rehellisyys ja aitous tärkeitä ajureita? Jos työkulttuuri ei taivu hyvyyden strategiaan, oman arvomaailman kanssa ei kannata tehdä kompromisseja.

Modernin johtajuuden sudenkuopat

Oma ego

Käskyttävä, liian visionäärinen, osaava tai vahvasti esimerkillä johtaminen ei ole välttämättä kovin tehokasta ja voi lamauttaa työntekijöitä. Johtajan olisi hyvä osata pistää itseään pienemmälle, Jungner muistuttaa.

“Muista, kenelle kunnia kuuluu – tekijöille. Anna tilaa ja tee itsestäsi tarpeeton.”

Uupuminen

Kun antaa työntekijöille tilaa ja valtaa vaikuttaa ja päättää, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, etteivät ihmiset pala loppuun. 

Jungnerin mukaan modernin työyhteisön yleisin ongelma hyvinkin johdetussa yrityksessä on työntekijöiden uupuminen.

“Jos ihminen suhtautuu intohimoisesti työhönsä, hän ei välttämättä huomaa, ettei lepää ja palaudu riittävästi.”

Pidä siis hyvää huolta itsestäsi ja muista.

Lue myös:

Mikael Jungner: Yhteisön kyvykkyys syntyy potentiaalin ja vuorovaikutuksen yhteensovittamisesta

Oikein valitulla tiimillä johtaja onnistuu

Edellinen
Edellinen

Tältä näyttää toimitusjohtajan ensimmäiset 12 kuukautta - tehtävänä tuplata liikevaihto

Seuraava
Seuraava

Suman Rath hyödyntää psykometriikkaa rekrytoinnissa: Näin minimoin virhearvioinnin riskin