Rekrytointi on enemmän kuin työpaikkailmoitus: Suorahaun merkitys hyvinvointialueilla

Julkisen puolen rekrytointeihin liittyy tiettyjä reunaehtoja ja toimintamalleja, mutta innovatiivisuuden ja luovuuden kautta voi myös löytyä uusia tapoja rekrytoida ammattilaisia hyvinvointialueille. 

Kartoittamalla kokonaistilanteen, esittämällä oikeita kysymyksiä ja keskustelemalla rekrytoivien esihenkilöiden kanssa, joustavuutta löytyy hyvinvointialueilta yllättävän paljon. Toimenkuvien kirjoittaminen auki kaikkine etuineen ja koulutusmahdollisuuksien ja erilaisine työntekomalleineen (etätyö/hybridityö/osa-aikatyö) ovat olennainen osa houkuttelevaa työnantajaimagoa ja kertovat työnantajan panostuksesta, joustavuudesta ja arvostuksesta työntekijöitään kohtaan.

Sitoutuneet ammattilaiset

Useat hyvinvointialueiden ammatit ovat kutsumusammatteja ja näissä rooleissa työskentelevät henkilöt ovat hyvin sitoutuneita työhönsä, asiakkaisiinsa ja työyhteisöönsä. Lähtökohtaisesti he eivät aktiivisesti hae uusia työmahdollisuuksia. Miten rekrytointi onnistuu, kun potentiaaliset kandidaatit eivät hae työpaikkoja? Hyvin kirjoitettu ja kattava työpaikkailmoitus on hyvä alku, mutta jos kohderyhmä ei lue ilmoituksia, ei päästä toivottuun lopputulokseen. Jos potentiaaliset kandidaatit eivät tule työpaikkailmoituksen luokse, täytyy työpaikan tulla kandidaatin luokse. Suorahaun keinoin tämä on mahdollista.

Kuka kääntää kaikki kivet

Suorahakuprojektin tärkeimpiä osa-alueita ovat kokonaistilanteen kartoitus ja houkuttelevan ja kattavan toimenkuvan kirjoittaminen asiakkaan kanssa, kohderyhmän identifiointi ja kontaktointi sekä jatkuva proaktiivinen kommunikointi asiakkaan sekä kandidaattien kanssa. Kohderyhmän kartoittaminen on kohtalaisen helppoa, koska hyvinvointialueilla kelpoisuusvaatimukset ovat selkeitä. Kontaktointi-vaihe on työläs ja pitää sisällään jopa satoja soittoja. Kun rekrytointikonsultti tekee kattavan kartoituksen ja kontaktoi sinnikkäästi kohderyhmän kandidaatit sekä hoitaa kommunikoinnin ja haastatteluvarauksen asiakkaan kalenteriin, tulosta syntyy. Laadukkaasti ja ammattitaitoisesti tehdyn suorahakuprojektin tulokset kantavat pitkälle tulevaisuuteen.

Ensisijaisesti on tietysti tärkeintä saada palkattua uusia henkilöitä työntekijävajeen paikkaamiseksi, mutta työnantajaimagon viestiminen lukuisten keskustelujen kautta sekä yhteistyö esim. opiskelijajärjestöjen kanssa jäävät varmasti monen potentiaalisen kandidaatin mieleen kytemään. Ehkä seuraavalla kerralla työpaikkailmoitus luetaan. Ehkä työpaikkaa jopa haetaan.

Salla Jämsä, Rekrytointikonsultti

P.s. Rekrytointikonsultti on minun kutsumusammattini

Edellinen
Edellinen

Onnistuneen transformaation keskiössä on talent management

Seuraava
Seuraava

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa onnistui haastamaan perinteisiä hyvinvointialan toimintamalleja