Kaisa Uurtamo: Näin teet strategialähtöistä rekrytointia

Kaisa Uurtamo toimii kyvykkyystoimisto Bridge Impactissa kyvykkyysmuotoilijana ja Senior Headhunterina.

Bridge Impactin kyvykkyysmuotoilija Kaisa Uurtamo kertoo, miten yritykset voivat huomioida rekrytoinneissa strategian edellyttämät muutostarpeet ja tulevaisuudessa menestymisen.

Toimiminen kompleksisessa ja alati muuttuvassa toimintaympäristössä haastaa yrityksiä. Menestyminen muutoksessa edellyttää yrityksiltä jatkuvaa uudistumista ja vahvaa kykyä viedä strategia arkeen. 

Strategiaa ja uudistumista toteuttavat ainoastaan ihmiset. Kun muutos on jatkuvaa, tarvittavan uuden osaamisen tunnistaminen ja hankkiminen on oltava jatkuvasti johdon ja HR:n yhteisellä agendalla.

Tulevaisuuteen katsovat yritykset huomioivat strategialähtöisyyden ja uudistumisen tarpeet rekrytoinneissa. Menestyvien yritysten rekrytoinnin ydinkysymys on, millaista uutta kyvykkyyttä yritys tarvitsee, jotta strategia toteutuu ja menestyminen on mahdollista myös tulevaisuudessa.

Onnistuneessa rekrytoinnissa yrityksen strategiasta nousevat odotukset ohjaavat rekrytoitavan henkilön profiilin määrittämistä ja koko rekrytointiprosessia.

4 kysymystä, jotka auttavat strategialähtöisessä rekrytoinnissa

Yritys voi lähteä miettimään strategialähtöistä ja yrityksen tarvitsemiin kyvykkyyksiin nojaavaa rekrytointia seuraavien kohtien pohjalta:

  1. Mitkä ovat yrityksen toimintaympäristöstä, tulevaisuuden kuvasta ja strategiasta nousevat muutostarpeet, joihin rekrytoitavan henkilön tulee tarttua? Millaisia haasteita henkilön täytyy ratkaista ja millaisia mahdollisuuksia hyödyntää?

  2. Mitä edellä mainitut muutostarpeet, haasteet ja mahdollisuudet tarkoittavat tavoitteina ja tehtävinä henkilölle?

  3. Millaista strategista kompetenssia eli taitoa, tietoa ja asennetta tunnistettuihin strategialähtöisiin muutostarpeisiin ja haasteisiin tarttuminen edellyttää. 

    • Esimerkki 1: Yritys on tunnistanut, että uusien kasvumahdollisuuksien löytämisen haasteena on sopivien verkostojen ja ekosysteemien puuttuminen. Millaiset kompetenssit korostuvat yrityksen rekrytoidessa uutta kaupallista johtajaa?

    • Esimerkki 2: Yritys on keskellä isoa muutosmatkaa. Millaisia taitoja transformaation onnistunut johtaminen edellyttää muutoksen ytimessä olevan digitaalisen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen yksikön uudelta vetäjältä?

  4. Millainen henkilön luontainen toimintatapa auttaa yritystä menestymään ja henkilöä onnistumaan tehtävässään? 

    • Esimerkki 3: Yritys on parhaillaan uudistamassa organisaatiokulttuuriaan ja haluaa sen olevan innovatiivisempi ja kokeiluun kannustava. Millainen rekrytoitavan taloushallinnon asiantuntijan luontainen toimintatyyli tukee parhaiten tavoitellun kulttuurin uudistumista? 

Miten sinä otat rekrytoinneissa huomioon tulevaisuudessa menestymisen edellytykset, yrityksesi strategian ja tulevaisuuden kyvykkyystarpeet?

Kaisa Uurtamo toimii kyvykkyystoimisto Bridge Impactissa kyvykkyysmuotoilijana ja Senior Headhunterina. Hänellä on pitkä kokemus liiketoiminta- ja markkinointijohdon, HR:n ja liikkeenjohdon konsultoinnin tehtävistä. Hän on myös kokenut valmentaja ja business coach.

Lue myös:

Suman Rath hyödyntää psykometriikkaa rekrytoinnissa: Näin minimoin virhearvioinnin riskin

Miisa Helenius: Vastuullisuus vetoaa työnhakijoihin

Edellinen
Edellinen

Kuinka huolehdit monimuotoisuudesta ja tasa-arvosta rekrytoinnissa? Tunnista ennakkoasenteesi ja keskity kompetensseihin!

Seuraava
Seuraava

Suman Rath parantaa tiimidynamiikkaa psykometriikan avulla - yksi havainto auttoi kehittämään prosesseja